Røyetur til Rødungen 29-31 mars 2019

Årets røyetur ble lagt til Rødungen 29-31. mars. Vi hadde relativt god erfaring med Royetur3Rødungen året før, etter 3 år på Haglebu. Men unntak av Ronny og Tom, dro de 9 andre oppover torsdags kveld for å fiske på fredagen. 6 overnattet og var fordelt på to hytter og 5 bodde på hotellet. Det blåste kraftig på fredagen med kuling i kastene, så da ble det ikke isfiske på Rødungen. Noen få tok turen til Vatsfjorden for å prøve røye der. Vatsfjorden ligger et par hundre høydemeter lavere, og er mindre utsatt for vind. Kun en røye ble resultatet, og den ble tatt på en balansepilk. Værmeldingen for lørdagen var relativt positiv med temperatur på plussiden og vind mellom 5-12 sekundmeter. 5 fiskere ble med på første tur med snøscooteren kl. 07:00, og ble kjørt til Tom’s GPS-merkede favorittplass. Det var lite snø i terrenget og på isen var det kun 5-15 cm snø, og ikke noe overvann som vi slet med året før. Det var derfor lett å bevege seg rundt, i motsetning til fjor da det i tillegg til overvann var 60-70 cm snø på isen. 6 personer valgte av ulike grunner å sove litt lenger, og tok snøscooter fra hotellet kl. 10:00. De hadde nok lyst til å prøve seg i oset, men scootersjåføren ville ikke kjøre inn dit pga. overvann. Det var et OK morgenbitt, men bittet dabbet av utover dagen, og var vesentlig dårligere etter klokken 11:00.

Royetur1

Vi satt og pilket innenfor en radius på 100 meter, så det var relativt lett å følge med på hvem som fikk fisk. Stort sett var det 15 meter dypt i det området vi fisket, mens det på samme sted og tid var 11 meter i fjor. Rødungen er en regulert innsjø, og den var noe mindre nedtappet i år enn tidligere.  Det blåste relativt mye, og det kom også litt vannrett snø som førte til at det føyket litt på ettermiddagen. Man måtte derfor passe ekstra godt på votter og andre gjenstander som vinden kunne få tak i.

Bittet var litt varierende fra fiskehull til fiskehull, men noen fiskehull leverte fine og mange røyer. De største fiskene undertegnede fikk, tok 8-9 meter under isen, så det var viktig å variere på fiskedypet under fisket. Mange av røyene tok veldig forsiktig, så for å kunne detektere alle nappene var det særdeles viktig å bruke en pilkestikke med myk tupp. Vi fisket til kl. 17:00, men den siste timen var det knapt noen som fikk fisk. Undertegnede fikk flest, med 26 røyer og en ørret på lørdagen. Den største veide rundt 350 gram.

Terje med dagens minste røye

Undertegnede delte hytte med Ronny, og vi hadde forberedt oss godt til middag. Denne gang ble langtidstekt ytrefilet av reinsdyr (stekt på 80 grader), fløtegratinerte poteter, asparges, sjalottløk, tomat og rødvinssaus. Vi hadde tatt med oss slitt ekstra kjøkkenutstyr som stekepanne, ovnsfast fat og steketermometer, fordi vår hytte ikke er så veldig godt utstyrt. Med en god rødvin, var dette sovemedisin for to slitne herremenn, og vi sovnet før kl. 22:00.

Royeturmiddag

Klokken var satt på vekking klokken 05:30 (egentlig kl. 04:30 pga. sommertid). Full fart med egg- og baconfrokost, og oppvarming av vann til solbærtoddy og suppeposer til koppen. Været var omtrent som meldt, 6-7 minusgrader og 5-11 sekundmeter vind. Det var avtalt kvelden før at snøscooteren skulle gå kl. 06:30. Ca. et kvarter før avreise ringte Thore til Ronny, og varslet at alle andre hadde trukket seg fra turen pga. været. Ronny og undertegnede skjønte ingenting, fordi været var slett ikke dårlig. Ikke var det spesielt kaldt og det var meldt sol fra morgenkvisten. Men dørterskelmila kan være stor på fjellet. De som bodde på den andre hytta (Roy, Rune, Bjørn og Ole), også kalt «styrehytta», hadde allerede bestemt seg for å droppe søndagens fiske lørdags kveld pga. søndagens værmelding på YR.  Men vi var fast bestemt på å fiske, og fikk en fin transport ut med snøscooteren til fiskeplassen, og avtalte retur kl. 12:00. Da vi kom ut på plassen kunne vi konstatere at det blåste mindre enn dagen før, men at det var noe kaldere i lufta enn dagen før. Men med pilkestøvler og pilkedress som skal tåle ned mot – 40 grader var dette godvær. Da sola snek seg fram bak fjellet i øst rundt kl. 08:30, kjente vi at vårsola allerede ga god varme. Røya var «på» fra vi slapp ned i hullet litt før kl. 07:00 til ca. kl. 10:00. Da var de knapt noen minutter mellom hvert napp. Etter kl. 10:00 ble fisket merkbart tregere og etter kl. 11:30 kjente vi ikke fisk. Totalt ble det 35 røyer på Ronny og 43 på undertegnede med smått og stort. Den aller største røya fikk jeg på søndag, og den og veide 428 gram på kjøkkenvekta hjemme og var også turens største røye. Ronny og undertegnede fisket begge med Ritsem kobber med rødt blinkende lys. De fleste røyene tok vi på bunnen, men de største ble tatt midt i vannlaget.

Sofafiskerne kunne angre

Rundt kl. 11:30 kom det en eldre dame bortom plassen vår. Vi så henne også dagen før, ikledd en lett gjenkjennelig oransje dunjakke. Hun hadde fisket en uke på Rødungen i flere år, og var godt kjent i området. Hun hadde også denne gang fisket en uke, og hadde vært utpå hver dag til tross for varierende vær. Hun hadde kun fått 2 røyer på søndagen før hun kom bort til oss, men hadde fått 17 røyer på samme plassen hun kom fra noen dager før. Hun ble derfor rimelig overrasket over våre relativt store fangster. Vi kunne konstatere at vi hadde truffet med sted og tid for vårt fiske. Hun hadde registrert at vi var en stor gjeng på lørdagen og lurte på hvor de andre var. Hun ble litt overrasket når hun fikk høre grunnen, da søndagen værmessig var en av de beste den uka. Da vi kom tilbake til hytta hadde de som bodde på hotellet dratt (Thore, Gunnar, Svein, Terje og Dag Petter) så det ble ingen offisiell innveiing for å kåre årets Røyekonge denne gang. Det var en gjeng angrende fiskere som satt litt slukøret i sofaen i «styrehytta» når de fikk høre om våre fangster, og ikke minst på grunn av det fine været vi hadde hatt. Sofafiskerne i hadde ikke dratt hjem fordi de ventet på premieutdeling. Hotellgjengen hadde ikke sagt ifra at de hatt dro etter frokost, og hadde heller ikke lagt igjen vekta for innveiing av røye. Så det ble en litt amputert avslutning av turen, uten en offisiell kåring av røyekonge.